PeLiTa HaTi

ya ALLAH dalam aku mencari CINTA AGUNGMU aku diuji Ya ALLAH....BERIKANLAH AKU JALAN YG LURUS

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us

HAMBA ALLAH

Rendahkanlah dirimu....tapi jangan sampai islam direndahkan
carilah ilmu...tapi jangan sampai tersalah sumber
berjalanlah kemana sahaja....hindari tempat yang mengundang dosa
bercakaplah..jika perlu...diamlah jika perlu....
berhujahlah jika tepat...dan sahih..
wahai telinga yang mendengar mulut berkata....
wahai hati ladang segalanya...mari kita sujud kepada ALLAH
Saturday, October 30, 2010
Posted by pelita hati

semua orang ada hak
diri kita SENDIRI ada hak untuk orang lain

em...semalam bersembang dengan sorang kakak saya,we are talking about jemaah in Malaysia

1) kenapa orang jemaah ni suka kawen dengan orang jemaah jer?
2) kenapa ukhwah orang jemaah hanya hebat sesama sendiri?
3) macam mane nak kembangkan ilmu? kalau dah ruang lingkupnye situ jer?

adoi mula2 pening gak nak jawab......

pastu positive jelah....senang untuk perjuangan kot kak.....hehehe

= sesama fikrah
= masih belum sempurna
= Bismillahitawakkal tu Allallah

ENTAH LAH HARI NI RASA SUNYI....WALAU DAH PASANG MUZIK..HEHE

jauh dari ALLAH kot...teringat artikel ni,

PUNCA-PUNCA kesedihan -
jika ada satu alat yang sesuai untuk mengukur kekuatan iman, tentulah alat itu adalah ‘hati’. Allah SWT menjadikan hati itu hidup dan berfungsi sebagai pusat kawalan bagi anggota badan manusia. Seseorang yang suka menyentuh hatinya dan merawat dengan baik akan semakin mengenali dirinya sendiri.

Jika gelisah, sedih dan putus asa menguasai diri, dia akan bertanya kepada hati apakah sebabnya? Kemudian ilmu diperlukan untuk menjawab soalan, akal diguna sambil hati memandu cuba merungkai penyebab kesedihan itu.

Akhirnya ditemukan jawapan punca kesedihan, kemurungan, gelisah dan tekanan pada diri manusia iaitu;Suka membuang masa.

Hiburan dan permainan boleh merehatkan hati dan menjadikannya lebih bertenaga, tetapi apabila terlalu berlebihan ia boleh membunuh.
Orang mukmin membahagikan masanya kepada tiga bahagian, iaitu;

Pertama untuk Allah SWT;

kedua untuk dirinya sendiri yang meliputi fikiran, perasaan dan tubuh badannya dan

ketiga untuk keluarga dan umatnya. Sikap membuang masa biasanya dipengaruhi oleh persekitaran. Manusia akan mudah terpengaruh dengan apa yang dilihat dan didengar daripada pergaulan. Berkawan rapat dengan orang yang suka membaca boleh mempengaruhi minat kita kepada buku, begitu juga bila suka iktikaf di masjid mendengarkan syarahan agama akan menjadikan kita dekat dengan ilmu.

Kita sentiasa berhadapan dengan dua pilihan dalam hidup ini, jalan baik atau yang buruk. Kawan yang jahil atau soleh, situasi mengingatkan kita pada Allah atau melupakannya. Membuang masa menyebabkan kemalasan yang berakhir dengan kegagalan, sedih dan tertekan. Seorang mukmin yang benar imannya sentiasa berada dalam situasi jihad iaitu bersungguh-sungguh mengisi masanya dengan perjuangan dan pengorbanan untuk memenangi pertarungan melawan iblis dan syaitan.

Kesedihan juga berpunca daripada sifat dengki dan mengikut nafsu. Ada orang berasa sedih menyaksikan orang lain yang mengatasi kehebatannya. Lebih berjaya, kaya, berpangkat, cantik dan bergaya. Risau dan tertekan bersarang di hati, ditambah dengan sifat dengki dan dendam yang pasti akan memalapkan cahaya iman.

Ubat bagi kesedihan sebegini adalah dengan melihat siapa yang berada di bawah anda. Bukankah ramai manusia yang tiada apa-apa untuk dimakan pada hari ini? Rumah mereka musnah oleh banjir dan badai, anak dan isteri mereka mati di hadapan mata kerana tembusan peluru, kehancuran bangsa dan negara oleh kekejaman perang.
Mengapa perlu bersedih jika kita masih memiliki orang yang tersayang, mengapa risau jika harta kita dilindungi Allah SWT, jika ia berkurangan bukankah selama ini Allah memberi jumlah yang banyak tak terhitung? Semenjak dari rahim ibu lagi rezeki sudah dikurniakan kepada kita. Sudikah kita jika seseorang mahu menukar kedua mata, kaki dan tangan kita dengan wang berjuta? Tentu ia lebih berharga daripada wang. Kenikmatan yang Allah kurniakan itu terlalu banyak, tetapi hanya sedikit manusia yang mahu bersyukur.

Kesedihan kerana melupakan Allah. Bagaimanakah keadaan orang yang melupakan Allah? Dalam surah Al-Hasyr ayat 19 Allah SWT berfirman yang maksudnya:

“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang melupakan Allah. Lalu Allah menjadikan mereka melupakan diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasiq.”

Makna melupakan diri mereka sendiri adalah mereka meninggalkan amal soleh yang boleh menyelamatkan diri mereka di dunia dan akhirat. Orang yang melupakan Allah SWT mempunyai ciri-ciri seperti berikut;

Hari dilalui tanpa ibadat, lupa berzikir, mengabaikan sembahyang, tidak membaca ayat al-Quran, menjauhi ilmu dan meninggalkan amal soleh. Kehidupan dunia menjadikan mereka buta, tidak dapat menjejaki jalan ke akhirat. Keadaan mereka seperti binatang kerana mereka hidup semata-mata untuk makan, minum, tidur, berkahwin dan memuaskan nafsu saja.
Ini sesuai dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Dan sesungguhnya kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan jin dan manusia, mereka memiliki hati tapi tidak dipergunakan untuk memahami ayat-ayat Allah, dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kebesaran Allah dan mereka memiliki telinga tetapi tidak dipergunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (Surah Al-A’raf: 179).


Benarkah orang yang kaya tidak berasa sedih, putus asa dan tertekan? Sebenarnya, ia bergantung kepada sumber hartanya dan untuk apa ia dibelanjakan. Kekayaan yang sebenar adalah kaya hati. Iaitu hati yang sentiasa bergembira kerana iman kepada Allah dan bersyukur serta reda dengan qada dan qadar-Nya…

semakin jauh ku melangkah pergi,
semakin kau hadir menemani...
jika diberi emas permata
jika diberi ilmu didada
rumah banglo 2 3 tingkat
kereta mewah
anak2 yang comel dan mengikut kata

dimana ertinya iman didada
dengan ujian ALLAH memberi kasihnya
dengan air mata didunia terbalas selimut syurga

jenuh berlari mencari sahabat yang setia
suami tercinta
kekasih pautan hati

akhirnya ke TANAH juga

:-(
:-)